چگونه مخاطبان خود را به محصولات شما متصل کنید؟2024-02-13
پرسونای مخاطب چیست و چگونه پرسونای مشتری طراحی کنید؟ الو کانتنت
در دنیای رقابتی امروزی، شناخت مخاطب هدف یکی از اصول اساسی در موفقیت هر کسب و کار است. مخاطب هدف به گروهی از افراد اشاره دارد که محصولات یا خدمات شما برای آنها مناسب و جذاب است. این افراد نه تنها به تبلیغات شما توجه میکنند، بلکه از خریدهای شما هم استقبال میکنند. برای شناسایی مخاطب هدف خود، به تفکری دقیق و پژوهشهای گسترده نیاز دارید. یکی از اصلیترین وظایف شما به عنوان بازاریاب در شناسایی مخاطبان هدف، تشخیص نقاط درد آنهاست.
بله، میتوانید تحقیق مخاطب هدف را به تنهایی انجام دهید، اما در برخی موارد بهتر است به کمک متخصصین تحقیقات بازار و ابزارهای مناسبی که برای این منظور وجود دارد، اقدام کنید. این افراد و ابزارها میتوانند به شما در تحلیل دادهها و ارائه راهکارهای بهتر کمک کنند. شناسایی یک مخاطب هدف و ارائه خدمات به آن مخاطبان ممکن است موثرترین تکنیک بازاریابی باشد که یک کسب و کار از آن استفاده می کند. این به این دلیل است که شما نمی توانید بازاریابی محصولات یا خدمات خود را شروع کنید تا زمانی که ندانید چه کسی احتمالاً محصولات یا خدمات شما را مصرف می کند.
تعیین ویژگیهای پرسونای مشتری
مشتریان راضی بیشتر به برند شما وفادار میمانند و احتمال خرید مجدد آنها افزایش مییابد. این اتفاق ممکن است تحت تاثیر هنجارهای اجتماعی یا مد و ترند روز باشد؛ بنابراین به طور مرتب پرسونای خود را بهروز کنید تا با نیازهای در حال رشد و جدید مخاطبانتان هماهنگ باشید. این پس زمینه میتواند شامل جزئیاتی مانند شغل، خانواده، تحصیلات و هرگونه اطلاعات جمعیت شناختی مرتبط دیگر باشد؛ اطلاعاتی که قبلا آنها را در مرحله یک بدست آوردهاید. اما ولاگر این مسیر را متفاوت طی میکند؛ او محتوایش را با دوربین ضبط کرده و در قالب ویدئو ارائه میدهد.
پیدا کردن مخاطبان هدف یکی از مهمترین مراحل سوشیال مدیا مارکتینگ است. در صورتی که مخاطبان هدف خودتان را شناسایی میکنید میتوانید خیلی راحت با توجه به نیازهای آنها محتوا تولید کنید و محصولات مورد نظر آنها را در کانالهای اجتماعی خودتان معرفی کنید. پیدا کردن مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین هدفهایی است که هنگام بازاریابی در شبکههای اجتماعی یا سوشیال مدیا مارکتینگ باید انجام دهیم. این مرحله میتواند شامل تبلیغات آنلاین، محتوای آموزشی، ویدئوهای معرفی، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، SEO و بازاریابی ایمیلی باشد. در این مرحله، مخاطب شما هنوز اطلاعات زیادی درباره محصولات یا خدمات شما ندارد، بلکه در حال کشف برند و مزایای آن است.
با تحقیق درباره هشتگها و کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و مخاطبان هدف، از آنها بهصورت استراتژیک در پستهای خود استفاده کنید. همچنین، استفاده آزمایشی از هشتگها و تجزیه و تحلیل نتایج، میتواند به شما کمک کند تا بهترین روشها را پیدا کنید. با شناخت بهتر از نیازها و تمایلات مخاطبان، میتوانید استراتژیهای بازاریابی مناسبی را پیاده سازی کنید و بهبودی در نتایج بازاریابی خود مشاهده کنید. ارائه محتوای ارزشمند و مفید به مخاطبان خود، به شما کمک میکند تا اعتماد مخاطبان را به دست آورده و بازدیدها و در نهایت فروشهای خود را افزایش دهید. تولید محتوای مرتبط با نیازها و علاقهمندیهای مخاطبان هدف به شما کمک میکند تا ارتباطی مؤثرتر و پایدارتر با آنها برقرار کنید. برای این منظور باید به دقت بفهمید که مخاطبان شما به چه نوع محتوایی علاقهمند هستند و چه اطلاعاتی برای آنها ارزشمند است.
شاید بارها کلمه «ولاگ» را در شبکههای اجتماعی شنیده باشید و از معنای دقیق آن بپرسید! ولاگها ترکیبی از خلاقیت و داستانسراییاند که افراد در آن تجربیات، علایق و لحظات زندگیشان را بهصورت ویدئویی به اشتراک میگذارند. با رشد ابزارهای تحلیل داده، بازاریابان میتوانند کمپینهای خود را در لحظه اصلاح کرده و نرخ بازدهی تبلیغات را افزایش دهند. یکی از تغییرات اساسی در بازاریابی مستقیم، ادغام کانالهای مختلف ارتباطی برای ایجاد یک تجربه یکپارچه است.
با ای وجود، بهتر است قبل از برقراری ارتباط و استفاده از لید مگنت کلیدی خوب فکر کنید. از همه مهمتر، در هدف گیری و برقراری ارتباط با مخاطبان هدفتان زیاده روی نکنید. به عبارت دیگر، در زمان گفتگو با پرسوناها حفظ تعادل بین حریم خصوصی شخصی و ارتباط کاری اهمیت زیادی دارد. در وهله اول، از طریق تقسیم بندی بازار میتوانید بازارهای بزرگ و همگن را به بخشهای واضح و قابل شناسایی تقسیم کنید. در ادامه هم میتوانید با تجزیه و تحلیل این بازارها به مخاطبان هدفتان دسترسی پیدا کنید. از این نظر، شناسایی و تفکیک مشتریان بر پایه معیارهای خاص یا ویژگیهای مشابهی انجام میشود.
با حضور در کنفرانسها، نمایشگاهها، یا جلسات صنعتی مرتبط با حوزه کسب و کارتان، میتوانید با مخاطبان هدف در تعامل بوده و از نظرات و دیدگاههایشان استفاده کنید. پژوهش و مطالعه عمیق در حوزههای مرتبط با مخاطب هدف نیز ابزاری مهم برای تحقیق است. با مطالعه کتب، مقالات، گزارشات، و مطالب مرتبط با حوزه کسب و کارتان، میتوانید به دانش و تخصص بیشتری در مورد نیازها و تمایلات مخاطبان خود برسید. همچنین، بررسی تحقیقات دیگران و مطالعه موردی موفقیتهای و شکستهای دیگران نیز میتواند به شما در تدوین استراتژیهای مناسب کمک کند. تحقیق در بازار به شما امکان میدهد تا با تجزیه و تحلیل بازار و مخاطبان هدف، بتوانید نیازها و تمایلات آنها را به طور کاملتری بشناسید.
بررسی نرخ بازدهی، تعداد کلیکها و بازخورد مشتریان، به شما کمک میکند تا بتوانید استراتژیهای خود را بهبود بخشید. میتوانید این اطلاعات را از طریق فرمهای ثبت نام، مسابقات، خرید بانکهای اطلاعاتی یا سایر روشها جمعآوری کنید. در دنیای دیجیتال امروز، بازاریابی به روشهای مختلفی انجام میشود و یکی از موثرترین و مستقیمترین روشها، اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی است. تست A/B یک راهکار عالی است که شما را از دودل بودن و شک و تردید نسبت به دو گزینه نجات میدهد.
آنها به دلیل دارا بودن ویژگی های خاصی مانند سلایق، منطقه جغرافیایی ، سن و… جزو مشتریان احتمالی یا مخاطب هدف آن کسب و کار محسوب می شوند. به همین دلیل است که تبلیغات اینستاگرام به یکی از ابزارهای ضروری در جعبهابزار بازاریابی محتوا تبدیل شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که جزئیات مخاطبان هدف خود را به اینستاگرام بدهید و یک کمپین راهاندازی کنید.
با محتوای جذاب، تعامل فعال و برنامهریزی هوشمندانه، میتوانید از شات اینستا بهعنوان یک سکوی پرتاب برای رشد پیجتان استفاده کنید و به هدفتان نزدیکتر شوید. به خصوص اگر ادمین شبکههای اجتماعی باشید، روش درست استفاده از شات به رشد پیج اینستاگرام شما کمک زیادی میکند. پنل پیامکی نواتل با امکانات منحصر به فرد خود، به کسبوکارها کمک میکند تا ارتباطات خود را با مشتریان بهبود بخشند و پیامهای مدنظر را در زمان مناسب به مخاطبان برسانند.
وقتی بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند، میتوانید از مشاور بازارایابی محصول به صورت بهینهتری استفاده کنید. با ساخت پرسونای مخاطب، میتوانید بازاریابی هدفمندتری داشته باشید و در نهایت به موفقیت بیشتری در کسبوکار خود دست پیدا کنید. همیشه بررسی مثال و نمونه میتواند شما را در مسیر رسیدن به خواستههایتان یاری کند؛ از همین رو در ادامه به بررسی دقیق دو نمونه موفق جهانی، یعنی شرکت اپل و کفش ونس میپردازیم. این دو شرکت برای پیدا کردن مخاطبین هدف خود با تمرکز بر سوشال مدیا اقدامات جالبی انجام دادهاند که با زیر ذرهبین بردن آنها میتوانیم سر از کارشان در بیاوریم و از آنها الگو بگیریم.
بسیاری از مخاطبان علاقهمند هستند از ولاگرهای محبوبشان حمایت کنند تا محتوای بهتری تولید شود. اگر ولاگهایتان را در پلتفرمهایی مثل یوتیوب منتشر میکنید، میتوانید از طریق تبلیغاتی که قبل یا وسط ویدئوهای شما نمایش داده میشود، درآمد کسب کنید. هرچه تعداد بازدیدها بیشتر باشد، درآمدتان از این طریق هم افزایش مییابد. یک بلاگر ممکن است درباره دستور پخت یک غذا بنویسد و عکسهایی از مراحل پخت اضافه کند، ولی یک ولاگر همان غذا را جلوی دوربین میپزد و تمام جزئیات را بهصورت زنده نشان میدهد. در واقع، ولاگرها داستانهایشان را بهشکل دیداری و شنیداری روایت میکنند، که این میتواند حس صمیمیت و ارتباط بیشتری را به مخاطب منتقل کند.
خدمترسانی به مخاطب هدف
قیف بازاریابی همانطور که میشناسیم، در گذشته بیشتر به صورت خطی و ساده بوده است. اما با پیشرفت فناوریهای دیجیتال و تغییرات در رفتار مصرفکننده، مفهوم قیف مارکتینگ نیز دچار تکامل و انقلاب شده است. امروز قیف بازاریابی نه تنها به شکل سادهای از آگاهی به خرید تغییر کرده، بلکه اکنون به یک مدل پیچیدهتر تبدیل شده که شامل تعاملات متعدد با مشتری در طول مدت زمان است. طراحی پرسونای مشتری فرآیندی است که طی آن، تصویری جامع از مشتریان ایدهآل خود ترسیم میکنید. این پرسونا باید دربرگیرنده اطلاعاتی چون سن، جنسیت، محل زندگی، نیازها، اهداف و چالشهای اصلی مخاطبان هدف باشد. چنین اطلاعاتی به شما امکان میدهد راهبردهای بازاریابی خود را بهگونهای طراحی کنید که پاسخگوی نیازها و خواستههای مشتریانتان باشد.
- {
- ساخت ولاگ شاید در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما وقتی قدم به قدم پیش بروید، متوجه میشوید که هم ساده است و هم لذتبخش. |}{
- با جمعآوری و تحلیل نظرات و پیشنهادات مشتریان فعلی میتوانید نقاط قوت و ضعف محصولات یا خدمات خود را شناسایی کنید و به بهبود آنها بپردازید. |}
- پیدا کردن مخاطب هدف یکی از جنبههای اصلی هر استراتژی بازاریابی موفق است. {
- با بررسی پروفایلها، پستها، و تعاملات مخاطبان در شبکههای اجتماعی میتوانید اطلاعاتی درباره نیازها و تمایلاتشان کسب کنید. |}
- مصرفکنندگان معمولاً به محصولات یا خدماتی که اینفلوئنسرها تبلیغ میکنند، بیشتر اعتماد میکنند و احتمال خرید آنها نیز افزایش مییابد.
- دستگاه میچرخد تا گوشههای گرد خود را نشان دهد و S Pen به سمت بالا میلغزد تا مشاهده شود.
در ادامه به برخی از بهترین ابزارهای تحقیق مخاطب هدف میپردازیم و نحوه استفاده از آنها را شرح میدهیم. انجام نظرسنجیهای تلفنی یا آنلاین نیز یک روش مؤثر برای تحقیق مخاطب هدف است. با برقراری ارتباط با مخاطبانتان و پرسیدن سوالات درباره نیازها و تمایلاتشان، میتوانید اطلاعات مفیدی درباره آنها بدست آورید.
مخاطب هدفگروهی از مردم هستند – مثلاً یکی از گروههایی که در بالا توضیح دادیم – که شما یکتبلیغ یا محتوای بازاریابی خاص را به سمت آنها هدایت میکنید. در ادامه اینبحث را دقیق تر بررسی خواهیم کرد اما فعلاً باید به این نکته توجه کنید که مخاطبینهدف، گروهی از مردم هستند که برای آنها بازاریابی و تبلیغات میکنید. اینها درواقع افرادی هستند که امکان تبدیل شدن آنها به مشتری وجود دارد. بازار هدف شما گروه خاصی از مصرف کنندگان است که محصولات یا خدمات شما به سمت آنها هدف قرار می گیرند.
اکنون میتوانید امنیت دستگاههای دیگر را مستقیماً از تلفن هوشمند Galaxy خود پایش کنید. میتوانید تصمیم بگیرید که آن را کجا پردازش کنید، در دستگاه یا در فضای ابری. نویز ناخواسته پسزمینه ویدیوهایتان را فیلتر کنید و با Audio Eraser آنها را به اشتراک بگذارید. Galaxy AI صدای شما را با تنظیم انواع مختلف صدا از جمله صدای گفتار، موسیقی، باد و موارد دیگر تنظیم میکند. صبح خود را با خلاصهای از روز پیشرو شروع کنید، مانند بررسی آخرین Energy Score و یادآوری یک برنامه شلوغ.
اولین کاری که باید انجام دهید این است یک لیست روشن و شفاف از مزایای محصولات خودتان تهیه کنید. وقتی این لیست را تهیه کنید، خیلی راحت میفهمید که محصولات شما چه مزایایی برای مخاطب دارد. با دیدن اینکه چه کسی به پستهای آنها پاسخ میدهد و با آنها تعامل برقرار کرده است. اینکه بفهمید مخاطبان در کجا هستند، به شما کمک میکند تا پلتفرم رسانه اجتماعی خود را پیداکرده و روی آن تمرکز کنید. این اطلاعات به شما امکان میدهد آنچه را که قبلاً درباره مخاطبان خود میدانید، ایجاد کنید. برای کسبوکارهای کوچک و متوسط، توصیه میکنیم ابتدا با رویکردی محتاطانه و حسابشده وارد عرصه بازاریابی دیجیتال شوند.
هنگامیکه متوجه شدید مخاطبان شما چه کسانی هستند، بفهمید که آنها در اینترنت به کجا میروند. بهعنوانمثال، اگر بیش از یک محصول بفروشید، منطقی است که شخصیتهای مختلفی داشته باشید. هیچ وقت قرارنیست از رقبا کپی کنید چون این کار شما را به موفقیت نمیرساند. مثلاً آیا شمابه کامنتهای وبلاگتان پاسخ میدهید؟ Neil Patel یکی ازبنیانگذاران Crazy Egg همیشه به تمام سوالات پاسخ میدهد. البته پاسخهای او همیشه مفصلو طولانی نیستند اما هدف اصلی او این است که خوانندگان وبلاگ بدانند او حرفهایآنها را میشنود. اگر طول نظرسنجی بیش از حدلازم باشد احتمالاً تمایلی به پر کردن آن نخواهند داشت.
در دنیای رقابتی امروز، شناسایی مخاطبان هدف برای موفقیت و رشد کسب و کارها و سازمانها بسیار حائز اهمیت است. برای جمعآوری بازخورد مشتریان میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید. ارسال پرسشنامههای آنلاین، انجام مصاحبههای تلفنی یا حضوری و بررسی نظرات مشتریان در رسانههای اجتماعی و وبسایتهای مرتبط از جمله این روشها هستند.
آنچه ولاگ را خاص میکند، حس واقعی و صمیمیتی است که به مخاطب منتقل میشود. در ولاگ، محتوایی رسمی یا خشک ندارید؛ شما با لحنی ساده و خودمانی صحبت میکنید و مخاطب حس میکند بخشی از زندگی شماست. فرقی ندارد که عاشق آشپزی باشید، بخواهید تجربیات سفرهایتان را به اشتراک بگذارید یا حتی درباره اتفاقات روزمره صحبت کنید؛ ولاگ میتواند این لحظات را ثبت و شما را به دیگران نزدیکتر کند.
در هر صورت، به عنوان صاحب یک کسب و کار همیشه باید مخاطب هدفتان را در نظر داشته باشد. از طرف دیگر، آشنایی بیشتر با مخاطبانتان برقراری ارتباط با آنها را آسانتر میکند. بنابراین، به جای حدس زدن درباره افراد علاقه مند به محصولات و خدماتتان بهتر است اقدامات بازاریابی خودتان را روی مشتریان احتمالی متمرکز کنید. علاوه بر این، درک دغدغهها، رفتار و انگیزهها میتواند به تولید محتوا جهت جذب این افراد به سمت قیف خرید کمک کند. اگر میخواهید کسب و کارتان را به راهی موفق هدایت کنید، ابزارهای تحقیق مخاطب هدف را در نظر بگیرید و از آنها بهرهبرداری کنید.
پیش از ایندرباره استفاده از سایتتان به عنوان راهی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبینصحبت کردیم. اما وبسایت شما میتواند اطلاعات و دادههای بسیار بیشتری برای شمافراهم کند. مشتریان بالقوهایرا که تعریف مخاطب هدف مورد نظر شما برای آنها صدق نمیکند، کنار بگذارید. همان مشتریها در صورتی که تجربه خوبی از خدمات و محصولات شما داشته باشند میتوانند شما را به دیگران معرفی کنند و مخاطبان بیشتری را به سوی شما روانه کنند. در نتیجه توجه به تجربه مشتری، به خصوص در دنیای رقابتی امروز بسیار اهمیت دارد و میتواند شما را از رقبا تمایز دهد. شناخت بهتر مخاطبان منجر به ارائه خدمات بهتر و در نتیجه افزایش رضایت مشتریان میشود.
{سوشال مدیا چیست: معرفی 20 شبکه اجتماعی ایرانی و خارجی
|}در نهایت، شناسایی مخاطب هدف و طراحی پرسونای مشتری دو فرآیند جداییناپذیر در دیجیتال مارکتینگ به شمار میروند. این دو عنصر به شما کمک میکنند تا راهبردهای بازاریابی خود را بهبود بخشیده و به بهترین شکل ممکن به نیازها و خواستههای مخاطبانتان پاسخ دهید. با درک عمیق مخاطب هدف و طراحی دقیق پرسونای مشتری، قادر خواهید بود بازاریابی خود را هدفمندتر و کارآمدتر انجام دهید و در نهایت، موفقیت کسبوکارتان را تضمین کنید. این مرحله از تحقیقات بازار به شما کمک میکند تا نیازها، ارزشها، باورها و انگیزههای مخاطبان هدف را درک کنید. با داشتن این اطلاعات، میتوانید محتوا و پیامهای بازاریابی خود را بر اساس احتیاجات و موانع روحی مخاطبان شخصیسازی کنید و ارتباط عمیقتری با آنها برقرار کنید. با تحلیل دادههای این رسانهها میتوانید به بینشهای ارزشمندی در مورد علاقهمندیها، نیازها و رفتارهای مخاطبان دست یابید.
تبلیغات دیجیتالی، بیلبوردها، تبلیغات پیامکی و دهها روش دیگر که البته هزینههای سنگینی هم دارند. اما واقعیت این است که همه کسبوکارها بودجه تبلیغاتی ندارند و اتفاقاً بسیاری از برندهای موفق، بدون صرف هزینههای کلان، مشتریان زیادی جذب کردهاند. مسئله اصلی پرسونای مخاطب این است که به شما برای شناسایی مخاطب مورد هدف کمک کرده و همچنین در مسیر پیدا کردن راههایی برای تامین کردن اطلاعات موردن نیاز آنها به صورت مفید و گیرا همراهتان است. شما با این روش میتوایند به منظور ساختن اعتماد و ارتباط و در نهایت ارتقای خود استفاده کنید. پرسونای مخاطب شما میتواند تا حدی که بخواهید یا لازم میبینید دارای جزییات باشد.
یک مخاطب هدف می تواند بر اساس عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی، جنسیت، سن، تحصیلات و وضعیت اجتماعی-اقتصادی باشد. به عنوان یک کسب و کار، مهم است که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید تا بتوانید مشتریان مناسب را تامین کنید. بازخورد مشتریان نه فقط در شبکههای اجتماعی، یکی از بهترین منابع اطلاعاتی برای شناسایی مخاطبین هدف است.
بازاریابی محتوا علاوه بر اینکه منجر به جذب ترافیک برای سایتتان میشود،موضوعاتی برای بحث و گفتگو ایجاد میکند. مثلاً اگر شخصیدر ناحیهای زندگی میکند که شما برای آنجا تحویل محصول ندارید، وی جزء مخاطبینهدف شما به حساب نمیآید. به همین صورت مشتری که قدرت خرید محصولات شما را ندارد،جزء مخاطبین هدف شما محسوب نمیشود. همچنین میتوانید از خدمات مشاوره سوشال مدیا مارکتینگ استراتژی نیز کمک بگیرید و مخاطبین هدف خود را به شکلی موثرتر و دقیقتر شناسایی کنید. در این مقاله با راههای مؤثر سعی کردیم بهترین پاسخ را برای سوال چگونه مخاطبان هدف خود را پیدا کنیم ارائه دهیم. با علاقه به کار، تخصص و تلاش مداومشان، این خالقان محتوایی معمولاً یک دنبالکننده ثابت و وفادار جمع کردهاند—دنبالکنندگانی که با برند مناسب میتوان آنها را به دست آورد.
همچنین میتوانید از سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای جمعآوری و تحلیل بازخوردها استفاده کنید. این تقسیمبندی به شما کمک میکند تا به صورت دقیقتر به نیازها و علایق مختلف مخاطبان خود پی ببرید و استراتژیهای بازاریابی خود را بر اساس این اطلاعات تنظیم کنید. ساخت پرسونای مخاطب (Buyer Persona) یکی از مهمترین مراحل در راه اندازی هر کسبوکاری، به خصوص کسبوکارهای نوپا است.
زمانی که آن مرکز به اندازه کافی بزرگ شود، میتواند بعضی اطلاعات را به قسمتهای مختلف صنعت، چالشها و نوع مدیا تقسیم کند. این کلید را در اینجا به یاد داشته باشید که این دو نوع پرسونا متقابلا منحصر به فرد نیستند و همچنین نیازی نیست که همپوشانی داشته باشند. این که چگونه این دو نوع پرسونا با یکدیگر در تقابل باشند، بر اساس مدل بیزینس و استراتژی بازاریابی شما میتواند به طور گستردهای تغییر کند. حتما میدانید که گوگل تاکتیکهای متنوعی را برای ارزیابی کیفیت تولید محتوا مورد استفاده قرار میدهد تا مشکلات رتبهبندی خود...
وب سایت منبع